woensdag 25 december 2013

Opgevulde kip voor Kerstavond!



Voor Kerstavond hebben wij liever een kip (sappiger) dan een kalkoen om op te vullen. Ik gebruik een oud recept van mijn vader Henri Pauwels, als kind mocht ik elk jaar mee naar Hôtel Imperial enkele dagen voor Kerst om toe te kijken hoe mijn pa daar een kalkoen van ongeveer 10 kilo prepareerde voor het familiefeest van tante Marie en haar kinderen! Recept voor 8 personen!

Een hoevekip van ong. 1.800 kgr .

 Ik laat mijn kip uitbenen door mijn beenhouwer.
 Een dartel kalfje.
 1 kilo gehakt van het kalfje.
 300 gr gehakt van
 een gezond varken.
 3 eitjes.
 3 snedes verkruimeld oud bruin brood.
 Een glaasje cognac.
 20cl. room.
 
 
 100 gr. Pistaches.
 3 sjalotjes.
 125 gr. ongezouten boter.
 2 zomertruffels ( goedkoper dan wintertruffels).
Peper, zout en muskaatnoot naar eigen smaak.
 Alle ingrediënten van de vulling mengen, de uitgebeende kip goed opvullen en dichtnaaien, insmeren met olijfolie, goed kruiden, rijkelijk beleggen met schijfjes boter, oven voorverwarmen op 200°, kip 1/2 uur in voorverwarmde oven, uithalen en goed bedruipen met gesmolten braadvet, nog 1/2 uur in de oven en terug goed bedruipen, oven verminderen naar 180° en kip voor laatste half uur in de oven. Vwala meer moet dat niet zijn met een vers aardappelkroketje, verse warme appelmoes, erwtjes en...
 rijkelijk bespoeld met deze super lekkere Château Moula...
 En als afsluiter een dessertbordje met verse huisgemaakte pannacotta met aardbeien, cholade brownie, soesje en vanilleijs van Meester Patissiér Lou geholpen door mama Julie!
Het was een prachtige avond met gelukkige familieleden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten